راهنمای جدیدترین روش های جمع آوری فاضلاب

آموزش های جامع فنی

راهنمای جدیدترین روش های جمع آوری فاضلاب

جدیدترین متدهای جمع آوری فاضلاب در کشور

گردآوری و انتقال فاضلاب یکی‌از مهم ترین دستاوردهای بشر است . انتقال فاضلاب و یا این که دفع فاضلاب در خط مش سنتی یا این که راه و روش رایج روشی است که بطور ثقلی آب استفاده شده را بطور صحیحی گردآوری و به تصفیه منزل منتقل می‌نماید تا برای تصفیه در تصفیه منزل گردآوری شود . بر پایه ی تحقیقاتی که بر روی حالت گردآوری فاضلاب در دولت ها کوچک انجام دادند به‌این سود رسیدند که هزینه‌های سیستم ثقلی و یا این که رایج ۴ برابر هزینه‌های تصفیه و دفع فاضلاب است . از این رو جهت اجتناب از این مسایل , سیستم نو را سفارش داده‌اند . سیستم جدیدی که علاوه بر تصفیه مطلوب فاضلاب , هزینه را کم کند .

فاضلاب

روش سپتیک تانک ثقلی

اولی منش تصفیه فاضلاب راه سپتیک تانک ثقلی است . در شیوه تصفیه فاضلاب با سپتیک تانک ثقلی يک پيش تصفیه بر روی فاضلاب چهره می‌گيرد و مشکلی جهت تامين سرعت خودشستشويی نیست زیرا مواد جاند آویزان درشت در سپتیک تانک باقیمانده و اختلالی در تامين سرعت خودشستشويی ايجاد نمی کنند . در سپتیک تانک واجب نيست که قطر لوله ۲۰۰ mm و يا فراتر گزینش گردد . به‌این رویکرد عملیات پیش تصفیه روی فاضلاب انجام می‌گردد .

اين رویکرد برای دولت ها کوچک کاربرد دارا‌هستند و زیرا قطر لوله‌ها کوچک میباشند , می‌توان از لوله‌های پلاستيکی به کارگیری نمود زيرا خوردگی اين دسته لوله‌ها کمتر است و خلل نشتاب نیست و به راحتی می‌توان از آن برای انتقال فاضلاب به کارگیری کرد .

فاضلاب فارغ از هيچ پيش تصفیه‌ای وارد کانال گردآوری شده و به طور ثقلی در راستای تصفیه منزل تکان می‌نماید . دستکم قطر واجب ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلی متر است تا انتقال فاضلاب به خیر صورت پذیرد . جهت جلوگيری از رسوب جامدات آویزان , دستکم قطر ۶/ متر بر ثانيه بايد مراقبت گردد . جهت تميز کردن لوله‌ها از رسوبات آن ها وجود منهول الزاميست . منهول یا این که آدمرو قابلیت دسترسی بشر به لوله‌های فاضلاب را مهیا می‌نماید . بدليل آب بند نبودن بدون نقص کانال گردآوری سنتي , يکی از معضلات حیاتی Infiltration يا نشتاب به باطن و Exfiltration يا نشتاب به بیرون است . در اين رویه قطر کانال نادر است ( حدود ۲۵ تا ۵۰ mm ) و لوله‌های پلاستيکی آیتم به کارگیری قرار می‌گيرند .

لوله‌های خروجی فاضلاب از منازل , در بالا وارد سپتیک تانک می گردند و فاضلاب خویش را در سپتیک تانک تخلیه مینمایند . بدليل اينکه در اين وضعیت مواد جامد قابل ته نشينی نیست . سيستم با قطر معدود و شيب کمتر قدرتمند به انتقال فاضلاب خواهد بود . اين سيستم به دليل اينکه تماما آب بند است , قابلیت نشتاب به باطن و يا بیرون نیست . اين سيستم برای اولين توشه در سال ۱۹۶۱ در استراليا و آن‌گاه در سال ۱۹۷۷ در آمريکا گزینه به کارگیری واقع شد . عمق کارگذاری لوله‌ها در اين سيستم حدود ۹/ متر مي‌باشد . به‌این شیوه می‌توان به راحتی فاضلاب را تصفیه کرد .

روش سپتیک تانک با پمپ

رویکرد دوم تصفیه فاضلاب سپتیک تانک با پمپ است . اين راه , مشتمل بر کانال ذیل فشار است . در اين خط مش , سپتیک تانک مجهز به صافی و پمپ با فشار بالاست و به راحتی فاضلاب را پمپاژ می‌نماید . فاضلاب خروجی بوسیله لوله‌هايی با قطر معدود , که ذیل فشار میباشند , پمپاژ می‌گردد . کانال گردآوری فاضلاب حیاتی نيز در اين شیوه ذیل فشار است که ولی این فشار فراوان نمیباشد .

قطر لوله‌های تخليه در اين سيستم ۲۵تا۳۸ میلی متر است . قطر لوله‌های حیاتی دستکم ۵۰ میلی متر است . مثل سيستم STEG خلل نشتاب در اين سيستم نيز نیست . این سیستم به راحتی فاضلاب را تصفیه می‌نماید . در اين سيستم کانال در عمق بسيار نادر گذاشته می‌گردد و لوله‌ها دارنده انعطاف کافی میباشند , به همين دليل نياز به شيب دهی نيست که‌این یکی‌از مزایای این سیستم است . فاضلاب در گوشه و کنار زیست فقط مشکله ذی‌ربط , وقتی است که تراز آب زيرزمينی بالاست و حوزه‌ سنگلاخی است .

لوله آب

روش Pressure Sever With Grinder Pump

اين سيستم شبيه رویکرد دوم است و در وضعیت کلی مثل آن است البته بجای به کارگیری از پمپ معمولی از پمپی به کارگیری می‌گردد که توان بيشتری داراست تا به راحتی فاضلاب را پمپاژ نماید . در اين سيستم برای کانال گردآوری از سپتیک تانک به کارگیری نمی شود و بجای آن از يک پمپ خردکننده برای خرد کردن جامدات به کارگیری می‌گردد که‌این هم خصوصیت خاصی است . بنابراين می‌توان از شبکه‌هايی با قطر کوچک به کارگیری کرد . مثل منش STEP اين کانال نيز با قطر نادر و عمق کارگذاری معدود به کارگیری می‌گردد البته در اين راه و روش به دليل عدم به کارگیری از پيش تصفیه اندازه جامدات آویزان , چربی و روغن بيشتر خواهد بود که‌این یکی‌از مشکل ها این سیستم است .

روش خلا

در اين سيستم از شبکه‌ای به کارگیری می گردد که ذیل فشار منفی و خلا جای دارد و فاضلاب را با این خط مش تصفیه می‌نماید . در اين رویکرد جايگزين نيز مثل حالتهای قبلي , قطر لوله‌ها معدود , عمق کارگذاری کانال نيز نادر و عجله نيز نیست و به راحتی مبادرت به تخلیه فاضلاب می‌نماید .

روشهای جايگزين گزینه دعوا عموما برای دولت ها کوچک و غير متمرکز به کارگیری می‌گردد . از بين اين روشها فقط سيستم STEG قابل به کارگیری است

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!