انواع شیرآلات و نحوه ی کار هر یک

آموزش های جامع فنی

انواع شیرآلات و نحوه ی کار هر یک

لوله آب

تنوع شیرآلات در بازار

از امکانات حیاتی صنعت آب و فاضلاب به شیرها می‌توان اشاره نمود که یادگیری و شناخت با گونه های آن ها , طریق کار هر مورد از آن ها هم حیاتی کاربردی هست .

این امکانات در همه قسمت‌های مربوط یک تصفیه‌خانه , ایستگاه‌های پمپاژ و پکیج‌های تصفیه فاضلاب , مخازن نگه‌داری آب و امکانات جمع‌آوری و . . . کاربرد دارا‌هستند .

شیرها دستگاه‌هایی میباشند که برای جدا و وصل , تهیه و تنظیم , برداشت آب و هواگیری در خط‌های انتقال آب و فاضلاب کاربرد دارا‌هستند .

درین نوشته‌علمی سعی در آن است که با تنی چند از گونه های شیرها و کاربرد آن ها اضافه آشنا شویم .

گونه های شیرآلات صنعت آب و فاضلاب :

شیرهای جدا و وصل :

این شیرها برای جدا جریان در یک لوله و یا این که یک قسمت از خط انتقال بکار می روند . شیرهای جدا و وصل بایستی به تعداد کافی در نقاط گزینه لزوم یعنی بعداز هر انشعاب پیش‌بینی گردند .

شیرهای جدا وصل به دو صورت کشویی و پروانه‌ای میباشند .

شیرهای کشویی :

گشوده و مسدود شدن شیر کشویی با یاری میله و اهرمی به‌صورت دستی یا این که به یاری الکتروموتوری انجام می گیرد . با بازه اهرم , کشویی شیر بالا و ذیل رفته و جریان آب را جدا و وصل می کند .

شیر پروانه‌ای :

گونه‌ای از شیرهای صنعتی است که در آن از یک دیسک دایره‌ای یا این که مستطیلی که قابلیت چرخش حول محور خویش را داراست , جهت در اختیار گرفتن یا این که انسداد مسیر جریان سیال به کارگیری می شود . این گونه از شیرها نسبت به گونه های دیگر شیرآلات از وزن کمتری برخوردار بوده و درعین‌حال ارزان‌تر هست .

شیرهای یک طرفه

این گونه از شیرها برای یک‌سو کردن جهت جریان آب یا این که فاضلاب به کار می روند . معمولاً در ایستگاه‌های پمپاژ پس از پمپ از این گونه از شیرها به کارگیری می شود . عامل این کار این است که در حالتی‌که در ایستگاه‌های نام برده پس از پمپ این گونه از شیرها قرار داده نشود در اثر جدا شدن ناگهانی جریان برق یا این که خاموشی ناگهانی پمپ‌ها , آب جانور در سیستم به‌صورت پرفشار از نصیب بالادست در راستای پمپ روان می شود و منجر پیدایش پدیده ضربه‌ی قوچ می شود و نهایتاً منجر فنا پایانه پمپاژ می شود .

درصورتی‌که از این شیرها استعمال شود این شیرها از پیدایش چنین پدیده‌ای خودداری می کند .

تشکیل داد این شیرها به‌گونه‌ای است که مجهز به یک اهرم میباشند که‌این اهرم وقتی که آب مغایر جهت در لحاظ گرفته‌شده تکان می کند به‌وسیله نیروی وزن اهم و ضربه خویش منجر مسدود شدن مسیر بشود .

شیرهای در اختیار گرفتن :

این شیرها در محل‌هایی به کارگیری می شود که انگیزه در اختیار گرفتن و تهیه و تنظیم جریان آب در لوله است . این در اختیار گرفتن و تهیه و تنظیم شاید مشتمل بر دبی , فشار و یا این که سرعت جریان آب در لوله باشد . این گونه از شیرها بافرمان دریافت کردن از کنترلر , گشوده یا این که بسته می گردند درنتیجه دخالت بدون واسطه بشر در آن نیست .

نیروی مایحتاج ‌برای ‌باز و بسته کردن شیر در شیرهای در اختیار گرفتن به‌صورت الکتریکی , هیدرولیکی و یا این که پنوماتیکی است .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!