نحوه حفاری چاه ها و استخراج اب های زیرزمینی

آموزش های جامع فنی

نحوه حفاری چاه ها و استخراج اب های زیرزمینی

حفاری چاه

طرز حفاری چاه ها و استخراج اب های زیرزمینی
بررسیهای زمین شناسی با وجود تمام دقتی که میگردد , صرفا قابلیت و امکان وجود مخازن را پیش گویی می نماید . برای اطمینان از وجود نفت صرفا وسیله حفر چاه است . حفر چاه همینطور برای استخراج آبهای زیزمینی هم استعمال میگردد .

نحوه حفر چاه به روش حفاری مکانیکی

تاریخچه و سیر تحولی و رویش

آدم به دلیل احتیاج به آب که یک مایع حساس پرارزش است , در هر قوانینی به جستجوی آن مبادرت نموده و به آن دسترسی پیدا نموده است . با‌یقین ایرانیان باستان او‌لین اشخاصی بوده‌اند که در حفر چاه و قنات پیشقدم بوده‌اند . علاوه بر حفر چاه به طرز دستی که درحال حاضر هم در اکثری از جاها همگانی است , فوت و فن حفر چاههای مکانیکی هم به فراوانی استعمال میگردد . حفاریهای مکانیکی که معمولا به دو شکل انجام میگیرد , دربرگیرنده حفاری ضربه‌ای و دورانی میباشد . مته‌های ضربه‌ای که تا وسط قرن نوزدهم برای حفر چاههای نفت قضیه استعمال قرار می‌گرفت و به متد کانادایی مشهور بود , به دیلم بلند و قطوری شباهت داشت که کار کشته بود تا یکسری صد متر به داخل زمین رخنه کند .

حفاری چاه

گرچه درحال حاضر بخش اعظم چاههای نفت با شیوه دورانی حفر می‌شود , لیکن هنوز در بعضا کشورهای نفت خیز به ویژه آمریکا ایالات متحده هنوز از طریق ضربه‌ای استعمال میگردد و حدس می زنند در حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد چاههای نفت ایالات متحده با طریق ضربه‌ای حفر می‌شود . حفاری دورانی نخستین دفعه در سال ۱۹۰۱ در عرصه نفتیSpindletop , نزدیک تگزاس مسئله استعمال قرار گرفت و به سبب ساز مزایایی که نسبت به ضربه‌ای داشت , دامنه کاربرد آن به زودی بسط یافت . بطوری که در ده سال ۱۹۲۰ بخش اعظم حفاریهایی که برای استخراج نفت در سراسر عالم شکل می‌گرفت با این طریق بود .

آموزش نحوه ی حفاری ضربه ایی

حفاری ضربه‌ای

دستگاههای حفاری ضربه‌ای و یا این که سوندوزهای ضربه‌ای , دستگاههای ساده‌ای می باشند که برای پژوهشهای آب یابی مضاعف مطلوب می باشند . از این دستگاهها عمده برای چاههایی که در درون سنگهای مقاوم حفر میگردد , استعمال می نمایند . اصول کار سوندوزهای ضربه‌ای خردکردن سنگهاست که‌این فعالیت توسط مته‌ای به اسم مته حفاری یا این که ترپان انجام میگیرد . مته‌ها بطور منظم از طول ثابتی روی سنگ فرود می آیند . دستگاه مجهز به یک خرک چهار قطبی و یا این که یک دکل است که مته‌های حفاری توسط یک قرقره بازگشت روی آن معلق میگردند .

حفاری چاه

این مته‌ها دارنده جنبش رفت و آمدی هستند و به مراد اجرای مانورهای پائین و بالا رفتن , از دستگاه رفت و بازگشت انقطاع شده و به یک وسیله‌ای به اسم چرخ قرقره که برای جاگذاری لوله‌ها هم بکار میرود , مربوط هستند . خرکهای قطع شونده , چوبی و یا این که فلزی می باشند . پایه‌ها روی دالهای سیمانی که گذشته از مونتاژ دستگاه تنظیم میشوند , قرار میگیرند . دکل‌های خم شونده یا این که تلسکوپی , سوندوزهای دستگاههای حفاری اتوماتیک قابل حمل را مجهز می کنند . احتمال دارد که‌این دکلها به طور همیشگی در پشت یک کامیون اثبات شده باشند . دکلها می بایست توسط کابلهای سفت روی بلوکهای سیمانی اثبات گردند .

عمیق ترین چاه با طرز ضربه ای

عمیق ترین چاه با این طرز در ایالت نیویورک به وسیله کمپانی گاز ارگانیک ایالت نیویورک در سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۳ تا عمق ۱۱۱۴۵ فوت حفر شوید که به نفت نرسید .

حفاری چرخشی چیست

حفاری چرخشی

امروزه کاربرد دستگاههای حفاری چرخشی مضاعف همگانی شده‌است . این دستگاهها را می‌توان در هر مدل زمین بکار موفقیت . اما برتری کاربرد آنان در زمینهای قابل انعطاف بخش اعظم است . پیشروی این دستگاهها در درون سنگهای مشقت بار به کندی شکل میگیرد . در‌این نحوه راز مته فولادی که متصل به انتهای لوله فولادی است , از راز چاه به امداد موتور , جنبش دورانی می‌کند . گل حفاری از درون لوله به داخل چاه تزریق شده و از حریم لوله به راز چاه بر می‌شود .

گل حفاری ضمن خنک کردن راز مته اعمال حمل خرده سنگهایی که توسط راز مته از ته چاه تراشیده شده‌است , به راز چاه و دوری از فشار طبقات سست و ریزش آنان به درون چاه را هم انجام میدهد . با طرز حفاری دورانی چاههای مضاعف عمیق حفر می‌شود . عمیق ترین چاه عالم که با این نحوه حفر شده در سال ۱۹۵۶ در لوئیزیانا ( ایالات متحده ) به عمق ۲۱۵۳۵ فوت بود که به نفت نرسید .

حفاری چاه

شیوه توربینی

بر حسب گزارشی که به چهار‌مین کنگره جهانی نفت در سال ۱۹۵۵ در رم داده شد , شوروی دیرین نوعی حفاری دورانی ابتکار عمل کرده بود که در آن راز مته به جای آنکه به امداد لوله فولادی زمان کند , توسط توربینی که تحت عنوان نیروی محرکه از گل حفاری و یا این که الکتریسیته استعمال می‌کند , جنبش می نماید . در‌این شیوه نصیب متحرک صرفا راز مته در عمق چاه خواهد بود . بدین ترتیب قادر است سرعت دورانی به مراتب بیشتری داشته باشد . از حیث سرعت عملی که‌این نحوه دارااست , دارنده برتری اقتصادی متعددی است . بر حسب گزارش فوق ۶۵ درصد کل حفاریهای نفتی شوروی دیرین با این طرز بوده است . این طرز هم اکنون در اروپا و ایالات متحده هم موضوع استعمال قرار میگیرد .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!