شما می توانید سرویس کار کولر آبی خود باشید و فرآیندها و امکانات ان

آموزش های جامع فنی

شما می توانید سرویس کار کولر آبی خود باشید و فرآیندها و امکانات ان

کولرهای آبی , قابلیت و امکان تعیین و تنظیم رتبه سرما را ندارند و نهایتا بدور تند و نماید را می‌توان از آن ها توقع داشت . پس خوب تر است در بخش اعظمی از سا‌عتها خاموش باشند . البته گرمای تب‌دار بعضا از روزهای فصل گرم سال , کاسه‌های طاقت را پر و طاقت‌ها را طاق می کند , پس کولر‌ها را سرویس کنیم تا لااقل انرژی کمتری را هدر بدهند .

فرآیندها و امکانات

بعضا از قطعات کولر بایستی به طور همزمان با آغاز فصل گرما , معاینه ظریف شوند . ضریب فرسایش بعضا از این قطعات بالاست و احتمالا بر اثر فرسوده شدن , مصرف کولر را بالا ببرند . پس سرویس کولر , پیش از فصل گرما , به طور کامل واجب است . در‌این مقاله که با به کار گیری از علم یک کدام از متخصص ها تأسیسات و سرویس کولر مندرج , خط مش و ترسیم اضافه کردن بازدهی کولر را مرور می کنیم .

کولر آبی‌ از دو بخش گردش آب و گردش هوا تشکیل یافته است که‌این دو گردش بوسیله دو موتور مستقل انجام میشود . سیستم گردش آب کولر بوسیله پمپ آب و سیستم گردش هوا به وسیله‌ی موتور مهم کولر صورت قبول می کند .

قطعات و امکانات کولر آبی به سه گونه تقسیم‌بندی می گردند :

– الکتریکی :

شامل کلید سه دکمه‌ای قطع و وصل , پمپ آب و موتور کولر

– مکانیکی :

شامل توربین هوا , تسمه و شناور

– ثابت :

دریچه‌ها , بدنه , اتصالات شبکه‌ی آبرسانی و شیر تخلیه

قبلی از هر چیز حتمی است از خاموش بودن کولر و عدم اتصال جریان برق دارای اهمیت ( فاز ) به کولر مطمئن گردید . در شرایطی که کولر دارنده فیوز مستقل است آن را قطع فرمائید در غیر این صورت با پشت دست به بدنه کولر بزنید تا از برق نداشتن آن مطمئن گردید .

از هر که درون خانه و پای کلید قطع و وصل ایستاده است ابتدا بخواهید کولر را یک بار قطع و وصل نماید تا مطمئن گردید در اکنون سرویس کولر خودتان می‌باشید خیر کولر همسایه!

ابتدا می‌بایست دریچه‌های خروجی باد کولر را در اتاق‌ها و سالن‌های خانه گشوده فرمائید تا در صورت استارت به کار کولر به موتور آن فشار وارد نشود .

پوشال‌ها را عوض کنید

کولر‌ها می بایست هر سال بازرسی شوند و بعضا از بخش‌های آن نظیر پوشال‌ها , حتما عوض شود . پوشال‌ها , محل قابل قبولی برای پرورش باکتری‌ها و قارچ‌هاست . این باکتری‌ها و قارچ‌ها که در حین فصل‌زمستان بین بافت پوشال پدید آمده‌اند , وقتی که آب روی پوشال‌ها سرازیر شود , جان میگیرند و معمولا بوی ناخوشایندی ساخت میکنند .

توصیه سردین پوشال ( پوشال کولر را هر سال تعویض فرمایید )

ولی نقص‌ تنها بوی بد نیست , آن ها خطر ساخت بیماری‌های تنفسی را به همراه دارا‌هستند . پوشال ارزش چندانی ندارد و بر این اصول خوبتر است هر سال عوض شود و در حالتی‌که می‌پندارید خیلی عالی آنها‌را شسته‌اید , در شرایطی که که پوشال آن کهنه شده‌است آن را تعویض نمائید یا این که در غیر این صورت آن‌ها را با آب بشویید تا خاک‌های آن وارد فضای کولر نشود ,

در صورت امکان هر دو سال یکبار پوشال ها را عوض فرمائید . ولی تعویض پوشال ها بسته به آب شهر احتمال دارد هر سال لازم باشد .

برای تهیه پوشال تازه حتماً پوشال هم‌سایز با گنجایش کولر بگیرید . مثلاً در صورتیکه پوشال کولر ۴۵۰۰ را بر روی کولر ۳۵۰۰ ببندید , تراکم بالای پوشال‌های بزرگتر از سایز , موجب مشکل در سیستم گردش هوای کولر میشود و هوا به صحت به کولر نمی رسد .

در موقع تعویض پوشال بایستی ابتدا آن را خیس کرده و در محل مخصوص خود نهاده و آن گاه شبکه سیمی مخصوص را روی آن قرار دهید .

موتور‌‌ , قلب‌تپنده کولر

کولر یک پمپ آب و یک دینام داراست که اولین , پروسه گردش آب و دو‌مین کار گردش هوا را به انجام میرساند . این موتور‌ها هرقدر سالم‌تر باشند , کولر سعی بهینه‌تری خواهد داشت و انرژی کمتری را نیز مصرف خواهد کرد . در حین بازدید از این ۲ موتور , ابتدا بایستی گرد و غبارشان را گرفت و بعد از آن آنان‌را روغن‌کاری کرد . موتور کولر , ۲ قطعه یاتاقان دارااست که می بایست حتماً روغن‌کاری شوند . پیش از روشن‌کردن کولر هم می بایست ابتدا پروانه را با دست تعدادی به دور بچرخانید تا روان شود . پیشنهاد شده که یک دینام نباید بیشتر از ۷ ساعت بی‌وقفه کار نماید . این موتور به همراه پمپ آب , در خطر سوختن بر اثر کارکرد فراوان قرار دارا‌هستند . پس به موتورهایی که دارا هستند بی‌توقف میچرخند نیز تصور کنید .

سایه بانی بر راز کولرها

بدنه فلزی کولر در تابیدن بدون واسطه آفتاب , گهگاه چنان داغ می گردد که چه بسا لمس کردنش غیر ممکن است . توقع خنکای بدون نقص از کولری با این وضعیت , چندان منطقی نیست . پس سایه‌بانی برای کولر تعبیه نمایید تا خنک بماند و خنکی بدهد . ضمنا مصرف انرژی کولر با سایه‌بان نیز ذیل میاید .

سایه‌بان کولر‌ها ۲ جور است ; گونه اولیه که بها بیشتری داراست و به سایه‌بان سنتی دارای شهرت است , همانی است که از ۴ عدد اساس فلزی و یک سقف برزنتی درست شده شده‌است . پایه‌ها روی زمین قرار می گیرند و سقف بر رمز کولر گسترده می شود .

دوم این که پایه‌های فلزی آنان بر مرحله پشت‌بام قرار میگیرد و تدریجاً به عایق ایزوگام جراحت میرساند . بر این پایه جور جدیدتری از سایه‌بان‌ها ساخت شده که با پایه‌هایی فلزی روی سقف کولر نصب می شوند . این پایه‌ها با زاویه ۴۵درجه , به چهار کناره سقف کولر پیچ میگردند و سایه‌بان روی آنان قرار میگیرد .

شست‌وشوی کولر فراموش نشود

پیش از روشن کردن کولر , بد نیست از سفت بودن پیچ و مهره‌هایی که به دیده میایند , مطمئن گردید . پس از آچارکشی , به سراغ کف کولر بروید و حتماً آن را بشویید . شست‌وشوی کف کولر می بایست با فرچه پلاستیکی صورت پذیرد تا به رنگ آن آسیبی نرسد . در‌حالتی که جزء رنگ کف کولر از میان رفته بود , بی‌تردید به‌زودی زنگ می زند و احتمالا تا ۱ سال آن‌گاه بپوسد . درین مواقع , یک ظرف قیر ایزوله که یک گونه قیر فراهم و سرد است , از رنگ فروشی تنظیم فرمایید و آن را با قلمو بر کف کولر پخش فرمایید . نگذارید نقطه‌ای از چشمتان به دور بماند , هر مکان خاک نشسته , بشویید . زیرا این خاک‌ها یا این که گل می گردد و توی کولر میماند و یا این که همراه با باد خنک , وارد ریه‌های خودتان میگردد .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!