چگونه نخاله‌های ساختمانی و عمرانی طبیعت را نابود می‌کند ؟ ضرورت مدیریت پسماندهای ساختمانی

آموزش های جامع فنی

چگونه نخاله‌های ساختمانی و عمرانی طبیعت را نابود می‌کند ؟ ضرورت مدیریت پسماندهای ساختمانی

مدیر سازمان محیط زیست شهر تهران اظهار‌کرد : کوه‌های تلنبار شده از نخاله‌های ساختمانی , نشان از ارتقا برداشت و نابودی کوه‌ها , رودخانه‌ها ومنابع نخستین ارگانیک است .

نخاله‌های ساختمانی طبیعت را نابود می‌کند/ کامیون‌های حمل نخاله باید به GPS مجهز شوند

نخاله‌های ساختمانی طبیعت را نابود می‌کند/ کامیون حمل نخاله می بایست به GPS مجهز شوندمحمد حسین بازگیر , مدیر سازمان محیط زیست شهر تهران در مصاحبه با خبر نگار تیم اجتماعی باشگاه خبرنگاران برنا ; درخصوص تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی و پسماندهای عمرانی شهر تهران اظهار داشت : نخاله‌های ساختمانی و پسماند‌های عمرانی بخشی از پسماندهای معمولی میباشند که مدیر , برنامه‌ریزی , سوق دهی , محافظت , جمع‌آوری , ایجاد , بازیافت , پردازش و دفن آن ها مبنی بر ضابطه مدیریت پسمانده تصویب شده سال ۱۳۸۳ بوده بر عهده شهرداری است .

مدیر سازمان محیط زیست شهر تهران اعلام‌کرد : مابقی حجم نخاله‌های ساختمانی مانده در گودهای متفرقه مجازی در زمینه ی وضعیت نخاله های شهر تهران تصریح کرد : در تهران روزمره حدود ۵۰ هزار تن نخاله ساختمانی ساخت می شود که ازاین میزان , ۴۰ هزار تن روزمره در گود آبعلی تخلیه می شود .

مدیریت سازمان محیط زیست شهر تهران ادامه بخشید : مابقی در گودهای متفرقه مجاز و یا این که به صورت غیر مجاز در لبه جاده ها , رودخانه‌ها و دره‌های اطراف شهر تهران رها می گردد .

بازگیر افزود : گودهای در لحاظ گرفته شده برای تخلیه نخاله‌ها حجم انبوه این پسماندها و به صورت کوهی درآمده که هر روز از هر جهت در حالا توسعه و گسترش است .

او بابیان این که اداره مدیریت پسماند شهرداری مکلف به رسیدگی بدین مورد است , اعلام‌کرد : با فعال کردن کارخانه بازیافت نخاله‌های ساختمانی با گنجایش ۳ الی ۴ هزار بدن طی روز در گود آبعلی درگیر به هدایت این قضیه است .

مدیر سازمان محیط زیست شهر تهران ادامه بخشید : اداره مدیریت پسماند شهرداری تهران با یاری بخش سری کلنگ احداث دو‌مین کارخانه بازیافت آوارها و نخاله‌های ساختمانی را زده است .

بازگیر با تاکید بر لزوم و سرعت منتخب در جهت بازیافت این گونه از پسماندها , افزود : روزمره ۴ الی ۵ هزار سرویس در جهت تخلیه آوارها و نخاله های ساختمانی در شهر تهران تردد می نمایند .

او اظهار کرد : آمار مذکور مرتبط با فصل بیحرکتی در ساخت و ساز بوده و در حین آغاز صنعت ساختمان سازی میزان نخاله ها و آوارهای ساختمانی به تبع آن ارتقا خواهد یافت .

نخاله های ساختمانی

وظیفه های کار مجموعه مدیریت پسماند شهرستان تهران

او با اشاره به وظیفه های کار مجموعه مدیریت پسماند شهرستان تهران که بالاترین مجمع مشورتی و تصمیم گیری شهر بوده و به سر گروهی فرمانداری و دبیری محیط زیست , شهرداری , جهاد کشاورزی , کالج علم ها طبابت , صنعت معدن و تجارت و صدا و سیما تشکیل می شود , تصریح کرد : صدا و سیما تحت عنوان عضو تاثیر گذار و صاحب و مالک رای این کارگروه با حضور دائمی خویش , میتواند در اجرای آئین طومار مدیریت پسماند , دست یابی به هماهنگی دستگاه های مذکور و برچیدن تخلیه نخاله های ساختمانی در نقاط غیر مجاز و حیاتی اقدامات قابل توجهی را در رسانه ملی به منحصه ظهور بگذارد .

مدیریت سازمان محیط زیست شهر تهران درباره ی اقدامات مشارکتی اعضای کار مجموعه رئیس پسماند در جهت در دست گرفتن و پرهیز از تخلیه نخاله ها در لبه رودخانه , جاده ها و دره های شهر ابلاغ داشت : درجه بندی همگی شرکت های و پیمانکاران حوزه پسماند در جهت مدیریت نخاله های ساختمانی و تجهیز کامیون های حامل این دسته از پسماندها به GPS برای انتخاب و مشخص و معلوم شدن نقاط رفت و آمد و تخلیه توشه ; اعم از اقدامات تصویب شده شده کارگروه مدیر پسماند است

بازگیر ادامه بخشید : با دسترسی نیروی انتظامی و کارگروه به نقشه تکان و تخلیه بار کامیون های حامل آوارهای ساختمانی , با پیمانکاران خلافکار برخورد و قرار اعطا کرد آن‌ها کنسل خواهد شد .

او در رابطه مشکلات محیط زیستی تخلیه نخاله ها تصریح کرد : نخاله های ساختمانی به دلیل داشتن آهک , گچ و ما‌نده سیمان در وجود خویش ; در حالتی‌که در یک زمین کشاورزی یا این که خاک قابل به کار گیری رها شوند , به‌تدریج آن مکان را به جهت بی کیفیتی سوق خواهند بخشید .

مدیر سازمان محیط زیست شهر تهران ادامه بخشید : نخاله های ساختمانی مکان تخلیه شده خویش را به مرور زمان , به کانون توده شدن بقیه آشغال ها هم تبدیل می نمایند .

نخاله های ساختمانی

مشکلات نخاله ها

بازگیر درباره ی سو‌مین مورد از مشکلات نخاله ها تصریح کرد : نخاله های ساختمانی علاوه بر این‌که موجب آلودگی بصری در طبیعت می‌شوند , قسمتی از منابع اول و داشته های ارگانیک ( کوهها و شن و ماسه لبه رودخانه ها ) را به نابودی می کشانند .

او ادامه اعطا کرد : رها شدن این دسته از پسماندها در کناره رودخانه ها و آبراهها , سبب به آلودگی آن ها هم می شود .

بازگیر بابیان این که نخاله های تلنبار شده یک زمان دوچندان گرانبها در جهت رفع نیازهای عمرانی شهر است , تاکید کرد : با بازیافت و گشوده گرداندن این دسته از پسماندها به چرخه زیستی , می‌توانیم از جراحت رسیدن به منابع ارگانیک و برداشت بی شیوه از کوهها و کناره رودخانه ها در جهت تنظیم مصالح ساختمان سازی و شن و ماسه پرهیز کنیم .

او تصریح کرد : طبق ضابطه رئیس پسماند هر نوع آزاد سازی آشغال های خانگی و نخاله های ساختمانی در کنار رودخانه ها و معابر , خیر صرفا ممنوع , بلکه جرم محسوب شده که ضابطه گذار هم جرائمی برای آن در لحاظ گرفته است .

مدیر سازمان محیط زیست شهر تهران با تاکید بر این‌که شهرداری تحت عنوان متولی این جور از پسماندها بایستی ورود کرده و هرچه سریعتر این مسئله را سوق دهی نماید , افزود : طبق ماده ۲۳ قانون مدیریت پسماند محیط زیست ناظر خوب و بررس یکننده صدق اجرای قضیه ساماندهی پسماندها است .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!